“Als er klanten komen, maken we er een feestje van!”
Mijn eerste baan begin jaren negentig was bij een reclamebureau.
Een van de oprichters zei daar: “Als er klanten komen, maken we er een feestje van!” Die zin is me altijd bijgebleven. Het plezier in je werk – en in samenwerken – is voor mij altijd vanzelfsprekend geweest. Of je nu net begint of al jaren meedraait: je voelt het als het wél stroomt. Vanaf de start van mijn eigen bedrijf heb ik daarom maar één richtlijn: ik wil met plezier naar mijn werk. En datzelfde breng ik ook graag mee bij anderen binnen.
Want als je ergens met energie aan bouwt, wordt het werk beter én leuker.

“Ik wil groeien. Gas geven.”
Een ondernemer vroeg me eens om mee te denken over de groei van zijn bedrijf.
Zijn vraag was helder: “Ik wil groeien.
Gas geven.” Maar toen ik iets verder keek, zag ik vooral losse eindjes. Dus ik vroeg:
“Wil je echt gas geven of wil je ook aankomen zonder uit de bocht te vliegen?” We zijn toen niet begonnen met een groeistrategie, maar met het goed neerzetten van de basis. En weet je wat?
De groei kwam sneller en groter dan verwacht.
Zonder paniekvoetbal.
Soms begint echte vooruitgang met eerst even stilstaan en overzicht creëren.

Plezier als kompas
Toen ik mijn eerste stappen zette als ondernemer, wist ik één ding zeker:
met plezier werken. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen om me heen.
Want je kunt nog zoveel plannen maken, ambities formuleren of processen optimaliseren, als het werk niet goed voelt, gaat het vroeg of laat wringen. Daarom kijk ik in mijn werk niet alleen naar cijfers, doelen of lijstjes, maar ook naar de sfeer. Naar de cultuur. Naar of mensen op hun plek zitten en hun werk met plezier doen.
Want organisaties waar gelachen wordt, waar ruimte is om jezelf te zijn én waar duidelijkheid heerst, die zijn simpelweg succesvoller. En eerlijk is eerlijk: ook gewoon leuker om voor te werken.